Kostordning

Kostpolitik for Søvang tager udgangspunkt i Skanderborg kommunes kostpolitik for dagtilbudsområdet, samt Fødevarestyrelsen anbefalinger om de 10 Kostråd

Overordnede mål med kostpolitikken
- At få mætte, glade og madmodige børn, der gennem sund og varieret kost, opnår de bedste betingelser for at udvikle sig motorisk, sprogligt, mentalt og socialt
- At børnene bliver præsenteret for – og får smag for en bred variation af madvarer.
- At bidrage til børnenes udvikling af gode spise- og bordvaner, ved at skabe gode måltidsrammer, og ved at pædagogerne har en måltidspædagogisk tilgang til måltiderne.

Børnene sidder oftest i mindre grupper og spiser sammen med en fast voksen fra stuen. Faste og gode måltidsrammer skabes i en rar atmosfære med ro, genkendelighed og gode voksne rollemodeller, og bidrager til børnenes måltidsmod og -nysgerrighed.

Måltidet betragtes som en pædagogisk aktivitet, hvor der arbejdes meget med børnenes selvhjulpenhed igennem både deltagelse i praktiske opgaver omkring måltidet, samt pædagogisk støtte under måltidet.

Kostpolitikken i praksis:
- Børnene skal tilbydes sunde, varierede og ernæringsrigtige måltider
- Børnene præsenteres for, og udfordres, med nye retter, lige såvel som
de også vil opleve genkendelighed i menuplanen.
- Børnene tilbydes morgenmad, formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad i løbet af dagen. Dette både for at sikre et stabilt blodsukker, samt for at sikre et optimalt energiindtag. Børn i institutionen efter kl. 16, tilbydes derfor et yderligere eftermiddagsmåltid, hvis de er sultne.
- Personalet spiser sammen med børnene, både for at være de gode rollemodeller, der går forrest, når der skal smages på noget nyt, men også fordi børnene og de voksne er del af det samme fællesskab.

- Vi anvender begrebet at være madmodig, om at turde smage på ukendt mad og viden om, at man skal smage på det mange gange før ens smagsløg har accepteret en ny smag.
- Der tilbydes mælk til morgenmaden. Til frokost, og imellem måltiderne, tilbydes der vand i børnehaven. I vuggestuen tilbydes der mælk til formiddags og eftermiddagsmad.
- Vi tilstræber at anvende økologiske basisvarer som mælk, mel, havregryn, gulerødder m.m. derudover så meget som budgettet, udbud og kvalitet giver mulighed for. Vi foretrækker at anvende danske varer, hvor det er muligt.
Børns maver kan ikke indeholde tilstrækkelig mad, til at dække deres daglige energibehov, hvis de kun tilbydes mad 3 gange om dagen. Derfor er mellemmåltiderne vigtige for barnet.
Dagens måltider:
6.30-7.20: Morgenmad
8.30-9.00: Formiddagsmåltid (Det kan f.eks. består af hjemmebagt brød, frugt og grønt)
11.00: Frokostmåltid (Der serveres bl.a. retter som: Rugbrød med pålæg, Frokostretter, Middagsretter + grønt, Grød eller suppe
14.00- 14.30: Eftermiddagsmåltid (Det kan f.eks. bestå af hjemmebagt brød, frugt/grønt, frugtgrød, koldskål e.l.)
kl. 16: Klokken 4-mad (Brød med pålæg + evt frugt/grønt)

Søvang har ikke nul-sukker politik. Vi vægter at der er forskel på hverdag og fest.

Alle særlige kostbehov, skal aftales med den daglige leder i institutionen, samt køkkenpersonalet. Generelt hedder det sig, at:
- Børn med særlige behov, på baggrund af religion, tilbydes et alternativ.
- Børn med milde allergener, tilbydes et alternativ, såfremt der foreligger dokumentation fra lægefagligt personale herom.
- Børn med livstruende allergener kan i nogle tilfælde tilbydes alternativer, men det bør overvejes om barnet bør fratages kostordningen, og selv medbringe mad. Dette besluttes individuelt i samarbejde med forældrene.
- Vegansk kost anbefales ikke af sundhedsstyrelsen, og da vi følger deres anbefalinger for ernæring til børn, kan vi ikke tilbyde vegansk kost.

Fødselsdage:
Det aftales med pædagogerne i barnets gruppe, hvordan fødselsdagen skal fejres, og om det kan foregå hjemme hos familien eller i institutionen. Hvis forældrene gerne vil have at barnet skal dele noget ud til børnegruppen, er det vigtigt at de forinden går i dialog med personalet om, hvad man ønsker at medbringe. I en børnegruppe kan det blive til mange fødselsdage om året, derfor er det vigtigt at mængden af sukker bliver begrænset. Her har forældrene et medansvar i forhold til dagtilbuddets kost- og sukkerpolitik.
I forhold til fødselsdag afholdt i hjemmet, er det vigtig at der bliver serveret mad nok, så børnene bliver mætte, hvis det skal udgøre barnets frokost.
Vi har børn som ikke må få svinekød – vi stiller ikke betingelser om at undlade at bruge det i forhold til hvad I servere til fødselsdag – dog vil
vi gerne anmode om, at der også kan tilbydes mad uden svinekød til disse børn. vi går fra børnehaven kl 9.15 og skal gå ingen kl 12.00 (hvis man ikke ønsker at servere frokost - skal vi være retur senest kl 11.00)
På nettet er der masser af muligheder for at finde inspiration til sund mad.
Vi opfordrer forældrene til at finde alternativer til slik og kage, og i stedet vælge sunde alternativer. Snak gerne med personalet om det, de ved hvad børnene gerne spiser. Hvis der serveres slik og kage skal det kun være i meget små mængder som f. eks. 1 flødebolle, 1 minipose slik eller 1 stk. kage. Vi tager ikke imod slikposer, gaver, balloner eller andet - dette gør det meget svært at holde fokus i trafikken på hjemvejen og svært at administrere i børnehaven efterfølgende. Vi takker nej til udklædningsfester. Børnehavegruppen giver en fællesgave til fødselsdagsbarnet - private gaver fra det enkelte barn skal gives i fritiden.
Særlige aftaler vedrørende børn med behov for specialkost