Pædagogisk læreplan

En styrkede pædagogisk læreplan er en beskrivelse af vores arbejde med børns læring. Her beskriver vi, hvordan det pædagogiske miljø i Søvang understøtter børns brede læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse indenfor og på tværs af følgende 6 læreplanstemaer:

• Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, Udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Den styrkede pædagogiske læreplan bliver godkendt af såvel bestyrelsen som af personalet, der begge inddrages og orienteres i forhold til implementeringen af den.

Den bliver evalueret løbende i forhold til de forskellige pædagogiske aktiviteter og også på baggrund af det pædagogiske tilsyn, der udføres hver 2. år . Vi arbejder med den løbende hele året som en integreret del af hverdagen.

Her en lille forsmag på, hvad der står i vores styrkede pædagogiske læreplan om vores barnesyn:

I Søvang anser vi barnet som et unikt individ, og arbejder ud fra følgende: “For at behandle alle lige, må vi behandle alle forskelligt”. Børnene får ikke nødvendigvis det samme, men hver især det de har brug for. Vi er af den overbevisning, at mennesker er født som sociale væsner og har dermed brug for, at indgå i sociale sammenhænge.

Vi har fokus på fællesskabet. Vi udvikler “vi’et” med fokus på “jeg’et”.

Vi skaber tid og plads til, at barnet får ro til at gro, lære og udvikle sig i eget tempo – dette ved at være nærværende samt anerkendende i vores tilgang til det enkelte barnet.

Vi bestræber os på at skabe trygge rammer og et læringsmiljø, hvor børnenes bidrag i hverdagen værdsættes, og bruges som en aktiv del af den pædagogiske planlægning.

Har dette vagt din interesse i forhold til at vide mere om vores pædagogiske ståsted og dermed også dit barns hverdag i Søvang, så læs endelig videre i nedestående dokument:

De styrkede pædagogiske læreplaner

Shape Created with Sketch.