Metoder og indsatser

De pædagogiske metoder vi anvender tager afsæt i narrativer (fortællinger) og handlingslæringscirklen (fra "At lære at lære"  - link til mere information: https://www.skanderborg.dk/borger/familie-boern-og-unge/sammen-om-laering)

Handlingslæringscirklen

Vi bruger og arbejder med data såsom børneinterviews, observationer og de spor børnene bidrager med. Vi italesætter barnets nærmeste udviklingszone med: ”Hvor er vi nu?, ”hvor vil vi gerne hen?” samt ”hvad er næste skridt?”

Billede af Pitten

Dette altid med barnets nærmeste udviklingszone for øje. Børn skal ikke gøre noget de ikke er klar til, med de skal hjælpes hen til der, hvor de tør prøve noget nyt, så de kan få deres egne erfaringer. Børn der bliver udfordret og får lov til at prøve sig selv af og udfordre sig selv på mange forskellige måder, bliver realistiske børn, der kender deres egen formåen kropsligt og psykisk. Det, at barnet får lov til at møde udfordringer og opdager, at de kan overvindes, giver barnet selvtillid, mod og oplevelse af mestring.

Vidensdeling bliver brugt både i vores teams og i hele personalegruppen på personalemøder, hvor der gives feedback ud fra den reflekterende tankegang.