Vuggestuen

I Vuggestuen gør vores til at skabe en god og tryg hverdag, hvor barnets udvikling og læring vil være i fokus. Vi vil se barnets ressourcer og arbejde videre derfra.

En hverdag med tryghed, venskaber, faste rammer og sikkerhed. Vi giver plads til den enkelte, de individuelle behov og give barnet oplevelser i gruppesammenhænge, så de sociale kompetencer styrkes.

Vi skaber rammerne for børnenes hverdag. Vi lægger vægt på at forskellighed er en styrke både blandt børn, forældre og personale. Vi giver børnene mulighed for oplevelser ude og inde, ved forskellige musiske og kreative tiltag og vil specielt lægge vægt på, at gøre børnene selvhjulpne, så de får oplevelsen af, at kunne selv.

Et godt forældre/personalesamarbejde bygger på en åben og ærlig dialog omkring jeres barn og livet i vuggestuen. Derfor kommer vi til jer, hvis der er noget, vi vil fortælle jer eller noget vi undrer os over. Vi håber og forventer, at I gør det samme!

Vi vil opfordre jer til at fortælle os, hvis der foregår noget anderledes hjemme — det kan være, at I skal / har været på farten hele weekenden, at far el. mor er bortrejst i nogle dage, at en nær pårørende er alvorligt syg el. lign. Det kan alt sammen være noget, der påvirker jeres barns adfærd i hverdagen.

Samtaler

Udover den daglige snak i forbindelse med aflevering /afhentning,

vil vi lægge op til: 1 samtale efter ca. 3 mdr.

1 samtale ved overgangen til børnehave

Hvis der ellers er behov for at snakke i fred og ro, sig det til os og vi vil snarest finde et tidspunkt.

INFORMATIONER

I hverdagen vil vi via beskeder på en whiteboard, som hænger i garderoben, skrive hvornår dit barn har sovet og praktiske ting. På whiteboard tavle på døren, vil vi sørge for at holde jer orienteret om, hvad der foregår i vuggestuen. Vi vil fortælle om småt og stort, hvad vi har leget, været på legepladsen, været på tur eller tegnet/malet, det vil være forskelligt fra dag til dag. Det der er i højsæde for os, er jeres barns trivsel/udvikling.

Sove.

Børnene sover ude i krybber eller inde i soverum på madrasser, vuggestuen har dyner, sele og sengetøj, men hvis det er mere trygt, at have egen dyne med er det i orden.

Husk sovedyr og sut med navn.

INDKØRING

I vil få udleveret et stamkort, som I skal udfylde, inden barnet skal være alene i vuggestuen og vi tager en samtale med jer om jeres barn og om hvordan vi forestiller os, indkøringen skal forløbe.

AFLEVERING/AFHENTNING

I vuggestuen kan der være rigtig mange løft for os voksne i løbet af en dag. Vi vil gerne begrænse mængden af disse løft. Nogle børn går meget hurtigt i gang med, at lege og har ikke brug for en voksen at sidde hos. Vi voksne vil selvfølgelig være opmærksomme på, hvordan barnet reagerer, når forældrene siger farvel. Det er vigtigt for os, at I forældre siger farvel til jeres barn, så barnet ved, at I er gået. Også selvom barnet reagerer med at græde.

Vi lægger meget vægt på, at børnene får en tryg modtagelse, når de afleveres i vuggestuen om morgenen. Vi opfordre jer til at fortælle hvis der har været oplevelser eller ændringer der kan påvirke barnet, hvis barnet evt. har sovet uroligt om natten. Vi vil gerne vide hvornår barnet bliver hentet, og hvis det evt. bliver hentet af andre