Dagens program

Børnehaven åbner hver dag kl. 6.30 i vuggestuen, hvor der er mulighed for at spise morgenmad frem til kl. 7.20.

Kl. 7.00 åbnes der i børnehaven, hvor børnene modtages samlet og fra kl. 7.30 er der pædagogisk personale fra hver af de 3 stuer (Haletudserne, Skovtroldene og Brumbasserne).

I tidsrummet mellem Kl. 8.30 og 9.00 er der frugt. Her skal barnet blot medbringe en drikkedunk (med vand), da vi har fuldkostordning (alt mad serveres af børnehaven). I dette tidsrum vil vi ikke modtage børn, da vi gerne vil have ro til at bruger denne tid på pædagogiske indhold (historielæsning, sang, samtaler mv.)

I løbet af hele dagen vil der være forskellige pædagogiske aktiviteter, det være sig at tegne, male, bage, gymnastik, gå tur mv. Hverdagen tager udgangspunkt i vores pædagogiske styrkede læreplaner, således at vi fordyber os i forskellige emner med udgangspunkt i den gældende børnegruppe.

Klokken ca. 11.00 er der frokost. Vi har vores egen "Madmor"  som laver mad til os - der serveres både kold og varm mad - madplanen ses i huset og for børnehavens vedkomne også på Tabulex. For yderligere information - se under punktet "Kostpolitik".

Kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsfrugt.

Sidst på eftermiddagen (ca. 15.30) samles vi på tværs af grupperne.

Kl. (ca.) 16.00 tilbydes der en snack (frugt/brød/grønsager) til de børn, der er sultne.

Vi lukker kl. 17.00 mandag-torsdag. Fredag lukker vi kl. 16.00.

TRADITIONER

Vi mener, at det er vigtigt med traditioner, som børnene glæder sig til. Vi har gennem årene opbygget traditioner som børn, forældre og personale ser frem til. Men vi mener dog også, at traditioner ikke skal fastholdes for traditionens skyld, men fordi de skaber glæde og forventning.

Fastelavn:

Fastelavnstønde

Vi fejrer fastelavn i børnehaven, ved at lave fastelavnspynt, synge og lege fastelavns- sange/lege.

På selve dagen kommer børnene udklædt - vi spise fastelavnsboller, synger og danser. Der bliver slået katten af tønden på tværs af stuerne. Det kåres en katte konge og en kattedronning og så spiser vi det lækre slik, der kom ud af tønden.

Familieaften:

I marts måned afholder hver stue familieaften, hvor barnets familie deltager. Forældre tager selv mad med til et fælles buffétbord og så spiser vi alle sammen, sammen. Børnene optræder eller viser noget de har arbejdet med op til denne aften. Aftenen giver ligeledes forældrene mulighed for at lære hinanden bedre at kende.

Store børns projekt:

Projekt “Storebørnsgruppen” har til formål at skabe relationer på tværs af grupperne, med henblik på den kommende skolestart. Samtidig har det også til fordel, at give dem nogle større udfordringer og stille nogle større krav til dem. Vi har de senest år haft mulighed for at samle de kommende skolebørn i en spejderhytte beliggende i motorvejslommen. De har således gået fra børnehaven hver morgen og er vendt tilbage igen om eftermiddagen.

Gøglerfest skilt

Gøglerfest:

I juni måned afholder vi traditionen tro, den årlige gøglerfest for hele familien. Det er en fest, som der bliver set frem til med stor forventning. Arrangementet afholdes udenfor, hvor der bliver grillet og spist. Der vil være forskellige aktiviteter for børnene, såsom dåsekast, lykkehjul, kartoffelknusning, guldgravning.

Høstuge:

I sensommeren afholder vi høstuger på tværs af stuerne. Forløbet varer over 2 uger, hvor vi sylter, bager, laver bålmad, tager på bondegårdstur osv. Vi snakker om gamle dage, synger mm., for til sidst at slutte af med en rigtig høstfest med både god mad og dans i halmen, for både børn og personale.

Julen:

Julemåneden er forbundet med rigtig mange hyggelige traditioner i Søvang. Den første starter i slutningen af november eller starten af december. Her inviterer børnene deres bedsteforældre til at komme og tilbringe en dag i børnehaven sammen med dem. Her klipper de julepynt, bager småkager, læser mm. og hygger sig sammen. Vi går til børnegudstjeneste i Stilling Kirke. Ligeledes er der Luciaoptog og  julefrokost for børnene.

Luciabørn